چهارشنبه / ۲۸ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۵:۰۱
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۱۰۸۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

حتی‌المقدور از مصرف غذاهای کنسرو شده بپرهیزید

یک کارشناس امور دارویی در یزد توصیه کرد: بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که در اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غذاهای کنسروی (که قبل از مصرف حرارت مناسب به آنها نرسیده است) و یا سوسیس و کالباس خام و آلوده بروز می کند

دکتر محمدرضا لطفعلیانی در گفت‌وگو با ایسنا‌ افزود: علایم و نشانه های این مسمومیت با تاخیر (بعد از 12 تا 24 ساعت) ظاهر می شود و شامل تاری دید، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکنت زبان، سختی بلع و خشکی و درد گلو می‌باشد. مهمترین اقدام درمانی در این مسمومیت تجویز سریع ضد سم (Anti toxin) در مرکز درمانی می‌باشد. در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسی فوت نماید.

این کارشناس توصیه کرد: دستور طلائی پیشگیری از مسمومیت غذایی: " پختن غذا و خوردن آن در همان روز " است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات خارج از بیمارستان در مار گزیدگی گفت: بیمار را آرام کنید و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کنید.

وی ادامه داد: عضو محل گزیدگی مار را باید بی حرکت و هم سطح یا کمی پایین تر از سطح قلب نگه داشت، بستن یک نوار محکم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی مار بویژه اگر محل گزیدگی در دست ها یا پاها باشد. بستن نوار نباید آنقدر سفت باشد که جریان خون اندام را مختل کند. اگر ورم باعث سفت شدن نوار شد، آنرا باز کنید و از محلی بالاتر ببندید. هر 10 تا15 دقیقه، به مدت 1 دقیقه نوار را باز کرده و دوباره ببندید. این کار باید تا زمان آماده شدن پادزهر ادامه یابد.

وی با تاکید براین مطلب که در مارگزیدگی باید از سرد کردن عضو با آب سرد یا یخ خودداری کرد افزود: هر چه سریعتر فرد مار گزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل کنید و زمان را با تلاش برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید.

وی با بیان این مطلب که اگر طی 5 تا 7 سال اخیر مصدوم مارگزیده، واکسن کزاز تزریق نکرده است به پزشک اطلاع دهید توصیه نمود: گزش عقرب می تواند منجر به بروز درد شدید در ناحیه گزش شود اما علائم تهدیدکننده حیات و حوادث منجر به مرگ به ندرت رخ می دهد.

این کارشناس ادامه داد: تورم ناشی از گزش عقرب، عموماً محدود به ناحیه گزش است و احساس بی حسی و سوزش در ناحیه گزش برای 4 تا 6 ساعت بوجود می آید و معمولاً پس از 24 ساعت بهبود می یابد.

وی با بیان این که زنبور گزیدگی ممکن است در اثر نیش انواع زنبور مانند زنبورعسل و زنبورسرخ بروز نماید تصریح کرد: نیش زنبورعسل ماده، به کیسه محتوی زهر متصل است و پس از گزش در زخم باقی می ماند و محتویات کیسه زهر به زخم منتقل می شود. در مورد نیش زنبور عسل، برداشتن سریع نیش از روی زخم، جهت جلوگیری از ورود بیشتر سم به زخم ضروری است.

وی خاطر نشان ساخت: اگر فرد زنبورگزیده مشکل تنفسی داشت و یا تورم شدید وسریع در محل گزش بروز کرد، باید به پزشک مراجعه نماید.

این کارشناس باتاکید براینکه اقدامات اولیه در گزش های معمولی زنبور عبارتند از: محل زنبور گزیدگی را با آب و صابون بشوئید افزود: روی محل زنبور گزیدگی کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار دهید و به طور متوالی هر 15 دقیقه یکبار کیسه یخ را از روی پوست بردارید. از قراردادن مستقیم یخ روی پوست اجتناب نمائید و از گرم کردن موضع بپرهیزید.

وی گفت:حشره دراکولا یا بند نه نیش می زنند و نه گاز می گیرند بلکه ترکیبات سمی و محرکی ترشح می کند که باعث ایجاد زخمهای پوستی و چشمی می شود.

وی عنوان داشت: سم حشره دراکولا یا بند باعث ایجاد صدمات بافتی، زخم و تاول می شود. علائم به صورت قرمز شدن موضعی، جوشهای کوچک همراه با خارش و در انتها ورقه ورقه شدن و پوسته پوسته شدن پوست می باشد.

وی با تاکید براینکه له شدن حشره دراکولا یا بند روی پوست و یا خاراندن پوست سبب انتشار سم و تشدید زخمهای روی پوست خواهد شد توصیه کرد: درمان قطعی برای سم حشره دراکولا یا بند وجود ندارد و عارضه بعد از مدتی خود به خود خوب می شود. برای تخفیف عارضه پوستی سم حشره دراکولا، می توان در ساعات ابتدایی، با آب و صابون معمولی محل عارضه را شستشو داد و به طور تجربی استعمال الکل سفید بر روی موضع آلوده به سم حشره دراکولا یا بند می تواند در کاهش علایم موثر باشد.

وی گفت: در مناطقی که حشرات زیاد وجود دارد، بهتر است روی پوست بدن مخصوصا بدن کودک از کرمهای دور کننده حشرات استفاده نمود. اما باید توجه داشت استفاده دائم از این مواد سبب حساسیت بیشتر می شود.

وی توصیه کرد: برای پیشگیری از گزیدگی در محیط‌های باز، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به کودکان بپوشانید.

این کارشناس در پاسخ به اینکه اگر با موارد مسمومیت برخورد کردیم، چه باید بکنیم؟ بیان کرد: در مسومیت های دارویی و شیمیایی باید بدانیم فرد مسموم چه نوع ماده ای، چه مقدار، چه موقع از روز و از چه راهی مصرف کرده است. اگر بیمار هوشیار بود با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره 09646 و یا اورژانس 115، تماس گرفته و در خصوص اقدامات بعدی سوال می نمایید.

اگر فرد مسموم هوشیار نبود و یا مواد اسیدی، قلیایی و یا نفتی را بلعیده بود، از ایجاد استفراغ در فرد مسموم خودداری کنید و سریعا" مسموم را به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل نمایید.

وی عنوان داشت: در مورد مسمومیت با گازها خصوصا" منوکسید کربن، باید سریعا" فرد مسموم را به فضای باز ببریم و سپس به مرکز درمانی برسانیم. در تماس پوست و چشم با مواد شیمیایی و یا سوزاننده ، موضع را فوری با آب فراوان بشوئید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

یک کارشناس امور دارویی متذکرشد: در صورت تماس پوست یا چشم با مواد اسیدی یا قلیایی، به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای خنثی سازی آنها استفاده نکنید زیرا این کار سبب بدتر شدن و تشدید عوارض می شود.

(چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۷) ۱۵:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها