سه شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۳:۱۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۰۸۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
یک مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی:

تامین غذای کافی و ثبات غذایی در گرو فرآوری مواد خام کشاورزی است

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی معاونت آب و خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: سه اصل تامین غذای دامی،‌ ثبات غذا و دسترسی به آن در گرو فرآوری مواد خام کشاورزی است

علیرضا پوربصیر گفت: تامین غذا و تغذیه مناسب از پیش شرط های توسعه و سلامت جامعه است و عامل مهمی در برقراری شرایط ثبات و رفاه و صلح و امنیت بین‌المللی.

وی با اشاره به افزایش مداوم جمعیت دنیا و نیاز روز افزون به مواد غذایی افزود: طبق اعلام سازمان خواروبار جهانی، جمعیت جهان تا سال دو هزار و 30 به بیش از هشت میلیارد نفر خواهد رسید که تامین مواد غذایی این جمعیت نیاز به کوشش و پیگیری در زمینه کشاورزی و علوم وابسته دارد.

پوربصیر خاطرنشان کرد: با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در سه دهه‌ی اخیر، مصرف سالیانه مواد غذایی فقط در حدود 20 درصد افزایش یافته است و براساس برآوردهای موجود تا سال دو هزار و 30 باید مقدار تولید محصولات غذایی درکشورهای درحال توسعه، ازجمله ایران 70 درصد بیشتر از تولید فعلی باشد.

او گفت: تحقق سه اصل، فراهم بودن یا تامین غذای کافی، ثبات غذایی و دسترسی به آن در هر زمان و همچنین قابل دسترس بودن از نظر اقتصادی در هر کشوری به معنی وجود امنیت غذایی است و امنیت غذایی به معنی اطمینان از دسترسی همه مردم به غذای کافی، سالم و مغذی در تمام اوقات به منظور داشتن زندگی سالم و فعال است.

وی تصریح کرد: تحقق سه اصل مذکور در گرو فرآوری مواد خام کشاورزی از طریق صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی مقدور است و در راستای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی در جهت تامین امنیت غذایی و رشد سرمایه‌گذاری در این بخش وزارت جهاد کشاورزی اقدام به ساماندهی، نوسازی و اصلاح ساختار واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی کرده است.

پوربصیر محورهای اصلی در ساماندهی، نوسازی و اصلاح ساختار واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی را چنین برشمرد: طرح اصلاح ساختار شالیکوبی‌های کشور، طرح ساماندهی و فرآوری خرما، طرح ساماندهی و نگهداری و فرآوری سیب‌زمینی و همچنین ساماندهی کشتارگاه‌های دام و طیور که از سوی وزیرجهاد کشاورزی در دستور کار دفتر معاونت آب و خاک و صنایع قرار گرفته است؛ محورهای اصلی در ساماندهی، نوسازی، اصلاح ساختار واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی‌اند.

او در پایان گفت: طبق آمار جهانی موجود هم اکنون بیش از 900 میلیون نفر در جهان دچار سوء تغذیه، 250 میلیون کودک دچار کمبود ویتامین A و 800 میلیون نفر دچار کمبود ید و دو میلیارد نفر دچار آنمی فقر آهن هستند


منبع : خبرگزاری ایسنا.

 

(سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷) ۱۳:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها