یکشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ / ۱۵:۰۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۰۷۶۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرد:

دستیابی پژوهشگران ایرانی به فناوری تولید قند رژیمی از گیاه استویا

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از دستیابی پژوهشگران ایرانی به فناوری تکثیر انبوه گیاه قندی استویا با استفاده از تکنیک‌ کشت بافت و تولید قند رژیمی خبرداد

پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از دستیابی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه مرکزی کشور به فناوری تکثیر انبوه گیاه قندی استویا از طریق کشت بافت خبر داد.
بر این اساس تحول چشمگیری در کاربرد گسترده این قند گیاهی خصوصاً برای کاهش دیابت و همچنین افراد مبتلا به دیابت فراهم خواهد آمد.
دیابت یکی از شایع‌‌ترین بیماری جوامع بشری بوده که حدود 2 درصد از مردم جهان و بیش از 6 تا 10 درصد از مردم ایران به آن مبتلا هستند و با احتساب افراد در معرض خطر دیابت در کشور، این درصد قابل توجه خواهد بود.
بیماران دیابتی و افراد در معرض خطر نقش عمده‌ای در کنترل بیماری خود دارند، به طوری‌که تغذیه و رژیم مناسب یکی از شروط اساسی کنترل موفق بیماری است.
به دلیل تمایل بالای مصرف محصولات قندی در کشور تولید محصولاتی با عدم قابلیت جذب و با قابلیت جذب کمتر قند مضر باید مورد توجه قرار گیرد.
امروزه استفاده از قند حاصل از گیاه استویا که قندی با منشا طبیعی است، در بسیاری از کشورها مورد اقبال جدی قرار گرفته است. ماده شیرین‌کننده حاصل از گیاه استویا که به «اسویوزاید» معروف است، کالری‌زا نبوده و بدین ترتیب نمی‌تواند موجب افزایش میزان قند در افراد دیابتی و بالا رفتن فشار خون شود.
برای نداشتن اثرات سوء مصرف قندهای مصنوعی، جایگزینی شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، سدیم ساخارین و سیکلامات به کار می رود با این تفاوت که بدون اینکه اثرات سو ناشی از مصرف این شیرین‌کننده‌ها و محدودیت‌های آنها را داشته‌ باشد.
تکثیر گیاه استویا با توجه به قوه نامیه بسیار ضعیف بذر آن از طریق قلمه با مشکلاتی مواجه خواهد بود، لذا با توجه به مزایای کشت بافت، این روش تکثیر ترجیح داده می‌شود.
بر این اساس به منظور تأمین گیاهچه مورد نیاز جهت کشت انبوه گیاه استویا، محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به دستیابی به پروتکل تولید انبوه و تکثیر این گیاه‌ قندی از طریق تکنیک‌های کشت بافت شدند.

منبع : خبرگزاری فارس

(یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷) ۱۵:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها