شنبه / ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ / ۰۸:۰۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۰۴۹۶۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

قیمت جوجه یک روزه چند درصد از قیمت تمام شده مرغ است؟

اسداله نژاد گفت:قیمت جوجه یکروزه ۱۴ درصد قیمت تمام شده تولید مرغ را تشکیل می‌دهد.

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به افزایش قیمت جوجه یکروزه اظهار کرد: علی رغم آنکه قیمت مصوب هر قطعه جوجه یکروزه ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما هم اکنون با نرخ ۱۱ هزار تومان بدست مرغدار می رسد.

وی افزود: نبود نظارت کافی و عدم تعریف سازوکارهایی که تولیدکنندگان جوجه و مرغ مادر، مکلف شوند تا حداقل ها را رعایت و جوجه را با نرخ مصوب عرضه کنند، از علل اصلی گرانی جوجه در بازار محسوب می شود.

اسداله نژاد با اشاره به اینکه قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومانی جوابگوی هزینه های تولید نیست، بیان کرد: با توجه به افزایش  مولفه های تولید، قیمت مرغ به بیش از ۲۰ هزار تومان رسیده،در حالیکه قیمت مصوب هیچ گونه تغییری نداشته است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد:  طی ماه های اخیر مرغداران جوجه را با قیمت مصوب خریداری نکردند و روند صعودی قیمت آن همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید مرغ کشور نداریم، بیان کرد: علی رغم آنکه مرغداران با نرخ مصوب مرغ تولیدی را عرضه می کنند، اما به دلیل عدم نظارت بر سازو کار عرضه جوجه یکروزه، تمام فشارها بر مرغداران است.

این مقام‌مسئول با بیان اینکه قیمت جوجه یکروزه ۲.۵ برابر نرخ مصوب است، گفت: جوجه یکروزه ۱۴ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می دهد.

به گفته اسداله نژاد، سودجویی و ضعف در نظارت ها بعد از کشتار موجب شده تا مرغداران به نرخ مصوب دسترسی نداشته باشند، درحالیکه قیمت مرغ در سطح بازار نباید بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد.

وی از توزیع روزانه ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ در سطح کشور خبر داد و گفت: با توجه به کاهش دمای هوا، میزان تولید در واحد سطح ناشی از کاهش استرس گرمایی و تلفات ۲۰ درصد افزایش می یابد که با این وجود نیاز بازار به طور کامل تامین می شود چرا که توزیع نامناسب مرغ در سطح کشور یکی از عوامل اصلی گرانی است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه تامین نهاده های دامی با تاخیر در حال انجام است، افزود: در شرایط فعلی حداقل زمان توزیع نهاده بدست مرغدار ۲۵ تا ۳۰ روز طول می کشد که با توجه به وعده های داده شده امیدواریم زمان توزیع کاهش یابد تا دسترسی واحدها به نهاده های تولیدی کمتر شود.

اسداله نژاد در پایان با انتقاد از توزیع نامناسب جوجه یکروزه تصریح کرد: توزیع نامناسب جوجه یکروزه و سودجویی عوامل واسطه از علل اصلی حباب کاذب قیمت در بازار به شمار می رود که توزیع از طریق سامانه بازارگاه به مشکلات فعلی پایان می دهد.

(شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰) ۰۸:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها