دوشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۰۳۴۲۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پرونده مبارزه با ملخ مراکشی در مراتع شرق گلستان بسته شد

پرونده مبارزه با آفت ملخ مراکشی که سابقه‌ای ۹۰ ساله در مزارع و مراتع نواحی شمالی استان گلستان بویژه در گنبدکاووس و مراوه‌تپه دارد امسال با انجام مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی در ۹ هزار و ۳۷۵ هکتار از مراتع این ۲ شهرستان بسته شد.

مدیران جهادکشاورزی گنبدکاووس و مراوه‌تپه اظهار داشتند که به سبب رصد و کانون‌یابی به موقع پوره‌ها (نوزادان) آفت ملخ مراکشی و نابودی آن، سطح مبارزه با این آفت امسال نسبت به سال قبل کاهش یافت.
به گفته مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس، امسال از نیمه نخست فروردین در ۳۲ هزار هکتار از مراتع نواحی شمالی این شهرستان از چپرقویمه تا کُرند، عملیات رصد و کانون یابی پوره‌های آفت ملخ مراکشی توسط یک تیم مجرب از کارشناسان واحد مبارزه با آفات این مدیریت انجام شد.
غلامعلی نورا افزود: به سبب رصد و کانون یابی به موقع پوره‌های آفت ملخ مراکشی، سطح مبارزه شیمیایی با این آفت از هزار و ۵۰۷ هکتار سال قبل به هزار و ۱۷۵ هکتار معادل ۲۲ درصد در سال جاری کاهش یافت.
وی اضافه کرد: علاوه بر مبارزه شیمیایی با آفت ملخ مراکشی از روش‌های بیولوژیک نیز برای کاهش مصرف سموم و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، توسط پرنده سار گلو سرخ (دشمن طبیعی ملخ مراکشی) با ایجاد تعدادی حوضچه‌های آب استفاده شد.
نورا تصریح کرد: امسال با اقدامات به موقع کنترلی و پیشگیرانه (رصد و ردیابی کانون‌ها) و استفاده از روش‌های تلفیقی مبارزه به آفت ملخ مراکشی، از هجوم این آفت به مزارع و باغات شهرستان گنبدکاووس جلوگیری شد.
مبارزه با آفت ملخ مراکشی در مراتع مراوه‌تپه سال ۹۹ 
همچنین مدیر جهادکشاورزی مراوه‌تپه نیز به ایرنا گفت که امسال در هشت هزار و ۲۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان مرزی علیه آفت ملخ مراکشی مبارزه شیمیایی انجام شد.
علی وزیری افزود: امسال سطح مبارزه با آفت ملخ مراکشی به سبب رصد به موقع کانون‌ها (پوره‌ها) و نابودی آن بویژه در مراتع مناطق نوار مرزی مراوه‌تپه از جمله "قاپلان دره، نایب دره، بیگجای و چناران" با کشور ترکمنستان ، از ۱۸ هزار هکتار در سال گذشته به حدود ۹ هزار هکتار در سال جاری کاهش یافت.
وی اضافه کرد: عملیات رصد و مبارزه با کانون‌های آفت ملخ مراکشی هر ساله از اوایل فروردین آغاز و تا پایان خرداد ادامه دارد و درصورت عدم مقابله با کانون‌های آن، خسارات سنگینی به کشاورزی و علوفه دام‌های مردم وارد می‌شود.
هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.
ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام "سار گلوسرخ" نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.
شهرستان گنبدکاووس با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر و گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، حدود ۳۴۱ هزار هکتار مرتع و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و شهرستان مراوه‌تپه با ۶۷ هزار نفر جمعیت و سه‌ هزار و ۶۰ کیلومتر مربع مساحت، ۲۲۰ هزار هکتار مرتع و افزون بر ۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.
 
(دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰) ۱۱:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها