یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۰۳۳۸۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

کمبود علوفه ناشی از خشکسالی، بحران جدی پیش روی تولید دام/ قیمت هر کیلو دام سبک ۵۲ هزار تومان

یک مقام مسئول گفت: در شرایط کنونی ازدیاد جمعیت دام از یک سو و هزینه بالای تولید ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه دامداران را تحت فشار گذاشته است.

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به چالش‌های پیش روی دامداران اظهار کرد: در شرایط کنونی ازدیاد جمعیت دام از یک سو و هزینه بالای تولید ناشی از خشکسالی و کمبود علوفه از سوی دیگر دامداران را تحت فشار گذاشته است، به همین خاطر پیشنهاداتی مبنی بر تزریق نقدینگی در بخش دام سبک و سنگین به وزارت جهاد کشاورزی داده‌ایم.
او افزود: با تزریق نقدینگی در بخش دام سبک و سنگین آسیب دیدگی ناشی از بخش کرونا و خشکسالی جبران می‌شود، به رغم آنکه تا حدودی این پیشنهادات مصوب شده، اما تاکنون اجرا نشده است.
پوریان اعطای وام‌های کم بازده را راهی برای حمایت از دامداران برشمرد و گفت: تزریق نقدینگی به واحدهای پرواربندی و حمایت از صادرات در بخش دام و گوشت می‌تواند موانع پیش روی دامدار را مرتفع کند تا بتواند به تولید ادامه دهد.
این مقام مسئول قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان و دام سنگین را ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت گوساله منجمد ۱۰۰ هزار تومان است و قیمت گوشت گرم به علت تنوع نرخ‌ها متفاوت است، اما به طور کلی با توجه به جمعیت بالای دام سبک در کشور، حمایت‌ها باید جدی انجام شود.
رئیس شورای تامین کنندگان دام با اشاره به اینکه افزایش قیمت گوشت هیچ ارتباطی به دامدار ندارد، بیان کرد: تولیدکننده دام زنده را در بازار عرضه می‌کند، حال عرضه گوشت با نرخ بالا به عوامل مختلفی همچون مشکلات سیستم توزیع و فروش گوشت با قطعات مختلف مربوط می‌شود‌.
او با اشاره به اینکه خرید حمایتی و توزیع نهاده دامی به عنوان کمک‌های بلندمدت تاثیری در رفع بحران فعلی ندارد، بیان کرد: تزریق نقدینگی به واحدهای پرواربندی راه حل مناسب است؛ چرا که تولیدکننده بره شیری به دلیل عدم توان نگه داری دام در واحدهای دامداری ناشی از هزینه‌های بالای تولید مجبور به کشتار دام است که اگر حمایت جدی صورت نگیرد، تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می‌شوند.
 این مقام مسئول با اشاره به اینکه صنعت دامپروری در ورطه نابودی است، گفت: در شرایط فعلی تزریق نقدینگی به واحدهای پرواربندی، خرید حمایتی و صادرات تنها راه حمایت از تولید داخل است.
پوریان با بیان اینکه صنعت دامپروری با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست، گفت: یکی از عمده مشکلات صنعت دامپروری مربوط به بخش نهاده است که برای حل این مشکل تنها نمی‌توان به واردات اکتفا کرد؛ چرا که سیستم توزیع دچار مشکلاتی است که حمایت مالی از دامدار و جایگزینی تزریق نقدینگی به جای نهاده تنها راه حل خروج از بحران فعلی است.
او در پایان تصریح کرد: اگر بر مبنای تولید سالیانه گوشت توسط هر واحد دامداری، نقدینگی در اختیار دامداران قرار دهیم، این موضوع در افزایش تولید گوشت تاثیر بسزایی دارد؛ چرا که با استمرار روش قبلی همچنان در تامین نهاده با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.
 
(یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰) ۱۲:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها