دوشنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۰ / ۰۸:۴۹
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۱۰۲۷۷۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس کسب و کار، برندینگ

جلوگیری از اسراف در غذا توسط یک استارت‌آپ

اسراف غذا هم در مباحث دینی و هم در محافل اجتماعی کاری نکوهیده است. این در حالی است که ایران از جمله کشورهایی است که دور ریز غذایی بالایی دارد.

 
جلوگیری از دورریز غذا نیاز به همکاری همه اقشار جامعه دارد و جز با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی امکان‌پذیر نیست، اما اسراف غذا در کنار مشکلاتی که بر اقتصاد جامعه ایجاد می‌کند، محیط‌ زیست را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طوری که ثابت شده دور ریز غذا منجر به تولید گاز دی‌اکسید کربن و متان می‌شود که در نهایت باعث گرم شدن زمین خواهد شد، اما به تازگی استارت‌آپی شروع به فعالیت کرده که با هدف کاهش ضایعات و دورریز غذایی سعی در فروش محصولات غذایی با تاریخ مصرف کم دارد. یکی از اهداف این استارت آپ فروش محصولات غذایی است که تاریخ انقضای آنها کم بوده و در قفسه‌ها باقی مانده‌اند. مسلما بعد از اتمام تاریخ انقضا این محصولات به زباله تبدیل خواهند شد، در صورتی که با قیمت پایین‌تر می‌توان آنها را در این اپ به فروش رساند.
 
موسس استارت‌آپ «به اینه» در رابطه با فعالیت این استارت‌آپ به «دنیای اقتصاد» گفت: نزدیک به ۲ تا ۳ ماه از شروع فعالیت این استارت‌آپ می‌گذرد، البته از یک سال پیش روی آن کار کردیم. کار اصلی ما روی دورریز و ضایعات غذاست. ایران به عنوان کشوری که دورریز غذایی بالایی دارد، سه برابر نرم جهانی و دوبرابر خاور میانه اسراف غذایی دارد. حتی در سال‌های تحریم ۶۰ درصد درآمد نفتی دورریز غذا داشتیم و این رقم بزرگی است. البته این ضایعات غذایی که می‌گویم مربوط به همه بخش‌هاست که از مزرعه تا سفره را شامل می‌شود.
 
 
 
سبحان محمودی‌فرد افزود: از دید محیط‌زیستی که نگاه می‌کنیم یکی از مشکلات دور ریختن غذا، تولید دی اکسید کربن و گاز متان است. برای تولید مواد غذایی دی‌اکسیدکربن تولید می‌شود. با دفن غذا گاز متان آزاد و این مساله باعث گرمایش زمین و آلودگی محیط‌زیست می‌شود. گاز متان ۲۰ برابر مخرب‌تر از گاز دی اکسید کربن است.
 
وی ادامه داد: به عنوان کسب‌وکار اجتماعی شروع به فعالیت کردیم. هدف ما مبارزه با ضایعات غذایی در همه حوزه‌ها است. فرهنگ‌سازی ما برای خانه‌دارها، مدارس، شرکت‌ها، بیزنس‌ها و کسب‌وکارها است که این کسب و کارها شامل چند دسته از جمله رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و هتل‌ها می‌شوند. محصولاتی که در سوپر مارکت‌ها به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شوند، اما هنوز پایان نیافته‌اند را می‌توان با قیمتی پایین تر عرضه کرد. یا در رستوران‌ها و هتل‌ها که بوفه‌ها غذاها را به صورت سلف سرویس عرضه می‌کنند، مقداری غذا دورریز می‌شود، که می‌توان قبل از خراب شدن از آن استفاده کرد. قنادی‌ها، بیکری‌ها، میوه فروش‌ها و کارخانه‌های صنعت غذا نیز از جمله مکان‌هایی هستند که می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
 
محمودی‌فرد در ادامه گفت: در قسمت خانواده‌ها و مدارس تولید محتوا در جهت فرهنگ‌سازی انجام خواهیم داد. مثلا برای خانم خانه‌داری که میوه موزی سیاه شده دارد یا تخم‌مرغی با تاریخ انقضای کم دارد راهکارهایی ارائه دادیم.  حتی برای هتل‌هایی که برخی غذا زیاد در ظرف می‌گذارند و خورده نمی‌شود فکرهایی کردیم. با برگزاری کلاس‌هایی از سرو غذای زیاد جلوگیری خواهیم کرد.  
 
وی ادامه داد: راهکارهایی به این شکل که جامعه با آن آشنا نیست را ارائه خواهیم داد و برای مساله دورریز و اسراف غذا دنبال راه‌حل هستیم. در بخش کسب و کارها خواستار همکاری همه بخش‌هایی هستیم که در صنعت غذا فعالیت می‌کنند. مصرف‌کننده می‌تواند موادغذایی که تاریخ انقضای پایین دارند و در قفسه فروش نرفته‌اند را از طریق اپلیکیشن ما خریداری کند. ما برای برخی اقلام بسته‌های شگفتانه در نظر گرفتیم. مثلا در حوزه شیرینی که محصولات باقی مانده متفاوت هستند، یک جعبه شگفت‌انگیز شیرینی می‌تواند از چند شیرینی متفاوت تشکیل شده باشد.
 
محمودی‌فرد در ادامه گفت: این اقدامات را با شعار نجات غذاهای باقی مانده و جلوگیری از دورریز و اسراف انجام دادیم و درصدد گسترش آن هستیم. در همین مدت کوتاه که در کیش و تهران فعالیت کردیم مانع دورریز حجم زیادی از غذا شدیم. این مدل‌ها در کشورهای مختلفی کار شده و اروپایی‌ها در آن موفق عمل کردند. متاسفانه در خاور میانه اقدامی ‌نشده است و فرهنگ‌سازی آن نیاز به انرژی و زمان دارد.
(دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰) ۰۸:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها