دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۰۲۶۲۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت ۱۹ هزار هکتار چغندر قند پاییزه در خوزستان/ قیمت گذاری غیرمنطقی علت اصلی محدودیت کشت

کارشناس کشاورزی گفت: در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹، حدود ۱۹ هزار هکتار چغندرقند پاییزه در خوزستان کشت شد.

رحیمی کارشناس کشاورزی با اشاره به اینکه خوزستان یکی از خواستگاه‌های تولید محصولات استراتژیک نظیر چغندرقند، گندم، جو و ذرت است، اظهار کرد: با توجه به خشکسالی کلی و کاهش ورودی آب به استان خوزستان، آب مورد نیاز کشت چغندر قند به سختی تامین می‌شود.
او افزود: طی چند سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با توسعه کشت چغندر پاییزه سیاست درستی اتخاذ کرد به طوری که در سال ۹۲ حدود ۲ هزار هکتار کشت چغندر قند در خوزستان احیا شد.
رحیمی با انتقاد از عدم اتخاذ سیاست گذاری و برنامه ریزی بلندمدت بیان کرد: نبود سیاست گذاری بلندمدت از جمله در بحث کارخانه‌های قند چغندرقند با ظرفیت ۵ هزار تن در شهرستان شوش ناشی از واگذاری غیرکارشناسی، تعطیل شد که از سال ۹۲ با ورود کارخانه‌های چغندرقند استان‌های دیگر، کشت این‌ محصول استراتژیک احیا شد و به سمت خودکفایی شکر گام‌های بلندی برداشتیم.
این کشاورز با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹ حدود ۱۹ هزار هکتار چغندر پاییزه در خوزستان کشت شد، گفت: با تولید یک میلیون و ۱۰۰ تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن چغندر قند گام بلندی در تولید شکر برداشته می‎شود و از آنجاکه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن از این محصول باید به کارخانه‌های خارج از استان‌حمل شود، این امر فرصتی است تا کارخانه در استان‌های دیگر فعال شود.
او معضل حمل چغندرقند را مانع بزرگ برای تولید این محصول استراتژیک دانست و گفت: این موضوع بار هزینه‌ای برای کشاورزان ایجاد می‌کند و در خصوص چغندرقند بحث قیمت گذاری در سال‌های گذشته کارشناسانه تعیین نمی‌شد که این موضوع منجر به محدودیت کشت شد.
این کارشناس کشاورزی ادامه داد: با توجه به تصمیم مجلس مبنی بر تشکیل شورای قیمت گذاری قدم‌های خوبی در تعیین قیمت برداشته شد به طوری که قیمت عادلانه‌ای برای کل محصولات استراتژیک از جمله چغندر، کلزا و گندم تعیین شد، هرچند در بحث گندم معتقدیم که بر مبنای آنالیز هزینه تمام شده، قیمت پایین است.
به گفته او، در بحث اقتصاد کشور به ویژه بخش کشاورزی سیاست گذاری و قیمت گذاری باید به دور از مسائل سیاسی باشد تا نیاز کشور با توجه به چشم انداز و برنامه بلندمدت ابلاغیه اقتصاد مقاومتی که یکی از رکن‌های استقلال اقتصادی است، انجام شود.
رحیمی با بیان اینکه کارخانه قند شهرستان شوش وارد مدار تولید شده است، افزود: گرچه ظرفیت کارخانه قند اهواز کم است، اما قرار است در سال آینده به مدار بیاید و همچنین قدم‌هایی برای تاسیس کارخانه قند دزفول یا ۲ منظوره کردن کارخانه قند نیشکر در حال انجام است.
این کارشناس کشاورزی ادامه داد: با وجود خشکسالی، مسئله کم شدن آب به ورودی استان باعث شده سطوح به خطر بیفتد‌.
او در پایان تصریح کرد: با کمبود آب و گران شدن چندین برابری نهاده تولید، به محصولات استراتژیک ضربه جدی وارد می‌شود که با این وجود ناگزیر به واردات خواهیم شد.
 
(دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۳:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها