یکشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۰۲۵۹۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
اقتصادسبز آنلاین
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
حسن شاه‌میری، مدیرعامل شرکت پروتئین گستر آرام کرمان:

زنجیره تولید شرکت پروتئین گستر آرام کرمان الگوی موفق در سطح کشور است

تکمیل زنجیره تولید مرغ، یکی از مهمترین مواردی است که درصورت فراگیر شدن، انقلابی در صنعت مرغداری به‌وجود می‌آورد.

در این نوع تولید، تمام حلقه‌ها اعم از تأمین نهاده‌، تولید و در نهایت بازار مصرف در بر گرفته می‌شود و دست واسطه‌ها کوتاه شده که در نهایت موجبات کاهش قیمت تمام شده را فراهم می‌آورد.

 

از آنجایی‌که این‌گونه واحدها در کشور هنوز هم کم شمارند، گزارشگر اعزامی «برزگر» به استان کرمان ضمن بازدید از زنجیره تولید مرغ شرکت «پروتئین گستر آرام» کرمان به گفت‌وگو با مدیرعامل این شرکت پرداخت. به گفته حسن شاه میری، مدیرعامل شرکت «پروتئین گستر آرام کرمان» از سال 80 در زمینه فروش مرغ فعالیت را آغاز و حدود دو سال است که این فروشگاه را راه‌اندازی کرده ‌است. وی افزود: پیش از این در زمینه خرید و فروش مرغ فعالیت و فروشگاه داشتیم؛ پس از آن به مرور به کار تولید و مرغ ورود نمودیم.

 

شاه‌میری افزود: در حال حاضر مجموعه ما یک زنجیره تولید به شمار می‌رود و دارای کارخانه خوراک دام و چند واحد مرغداری مجموعا 500 هزار قطعه‌ای هستیم که یک میلیون قطعه مرغ را نیز توسط قرارداد مشارکت از مشتریان‌مان دریافت می‌کنیم؛ در مجموعه در هر دوره یک میلیون و 500 هزار قطعه مرغ را کشتار و توزیع نموده و خدماتی همچون تأمین جوجه و دان (ذرت و سویا) را به مرغداران ارایه داده و مرغ آنان را خریداری می‌کنیم. تقریباً حدود 50 درصد از مرغ مردم شهر کرمان توسط مجموعه ما تأمین می‌گردد.

 

وی سپس ضمن اشاره به این‌که برای احداث این فروشگاه از سرمایه شخصی خود بهره برده است، گفت: در واقع در احداث این فروشگاه از هیچ‌گونه تسهیلات بانکی استفاده نکردیم و حدود دو سال قبل برای این مجموعه حدود 6 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است. همچنین میزان اشتغالزایی در مرغداری، کارخانه خوراک دام، فروشگاه و… 160 نفر می‌باشد و محصولات ما با نام برند «آرام» به بازار عرضه می‌شود. مدیرعامل شرکت «پروتئین گستر آرام» یادآور شد: در حال حاضر یک کشتارگاه نیز با گرید A در دست احداث داریم که بزرگترین کشتارگاه جنوب شرق کشور است و تا 6 ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی افزود: ظرفیت این کشتارگاه 6 هزار قطعه در ساعت است. علاوه بر آن احداث یک سردخانه 5 هزار تنی نیز در کنار این کشتارگاه در نظر گرفته‌ایم که تا شش ماه دیگر به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

 

شاه میری سپس محل احداث این کشتارگاه در ابتدای جاده زرند اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات ما عدم همکاری مسؤولان شهرستان است و از آنجا که تولیدکننده 500-400 هزار قطعه مرغ هستیم در زمینه تأمین نهاده‌ها با مشکل مواجه‌ایم و در این زمینه همکاری لازم با ما صورت نمی‌گیرد، هنگام راه‌اندازی کارخانه خوراک دام نیز، یک سال طول کشید تا مجوز آن را دریافت نماییم و از اسفندماه سال گذشته یعنی زمانی که مجوز را دریافت کردیم حتی یک کیلوگرم سهمیه ذرت و سویا به کارخانه تعلق نگرفته است و به ناچار همه نهاده‌‌های موردنیاز را به‌صورت آزاد تهیه می‌کنیم و در این راستا هرچقدر به اتحادیه مرغداران و جهادکشاورزی استان مراجعه کردیم،‌ ترتیب اثر ندادند؛ در حالی‌که در سطح استان، بزرگترین تولیدکننده مرغ هستیم و بیشترین تولید را داریم، اما تهیه و تولید نهاده مورد نیاز خود و مشتریان تحت پوشش‌مان بر عهده خودمان است.
 
 
مدیرعامل این شرکت در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تمام مدارک خود را برای اخذ مجوز زنجیره به تهران ارسال کرده‌ایم که در صورت موافقت با آن ممکن است همکاری بیشتری با ما شود. وی سپس با گله‌مندی از این‌که در ابتدای راه‌اندازی کارخانه، عده‌ای معترض ارایه مجوز به آنان شدند، گفت: این افراد که خود دارای کارخانه خوراک دام بودند ما را رقیب خود به حساب می‌آوردند و از برج 12 تاکنون تمامی سهمیه ذرت و سویای استان را تنها بین خودشان تقسیم کردند یعنی نه تنها به کارخانه خوراک دام ما سهمیه‌ای تعلق نگرفت، بلکه به مرغداران نیز هیچ سهمیه‌ای نداده‌اند.

 

شاه میری در همین رابطه اضافه کرد: متأسفانه وقتی کسی کار خود را به خوبی انجام می‌دهد با چوب لای چرخ گذاشتن مانع می‌شوند، هم‌اکنون هیچ‌کس اطلاعی ندارد که سهمیه ذرت و سویای استان بین چه کسانی تقسیم شده است و هیچ ارگان و نهادی پیگیر این موضوع نیست و نظارتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

 

وی اشاره کرد: در حال حاضر به‌دنبال تأمین تجهیزات کشتارگاه هستیم که متأسفانه قیمت آن به شدت افزایش یافته است و چنانچه بتوانیم از تسهیلات بانکی استفاده نماییم، تأمین آن آسان‌تر خواهد شد و امیدواریم در این زمینه از ما حمایت شود. شاه‌میری ضمن بیان این‌که در این مجموعه فروشگاهی برای60 نفر نیروی کار، اشتغالزایی صورت گرفته گفت: اداره دامپزشکی ایرادات زیادی از کار ما می‌گرفت اما به مرور زمان با برطرف شدن این ایرادات، از بین فروشگاه‌های عرضه مواد پروتئینی در سطح شهر کرمان به‌عنوان بهترین فروشگاه جنوب شهر انتخاب شدیم.

 

وی افزود: هم‌اکنون با دریافت مجوز از دامپزشکی، ایرادات کار ما برطرف شده و یک دامپزشک نیز به صورت ثابت در مجموعه،‌ امر نظارت را بر کارها را برعهده دارد و به جرأت می‌توان گفت که محصول ما درجه یک و بسیار مرغوب است، مشتریان هم به این امر واقف هستند که هیچ‌گاه محصول بد و بی‌کیفیت عرضه نمی‌کنیم.

 

وی محصولاتی که توسط فروشگاه عرضه می‌گردد را گوشت مرغ، ماهی‌، گوساله، شتر و گوسفند عنوان کرد و گفت: در طول مدت فعالیت خود به تمامی توصیه‌های دامپزشکی عمل نموده و در حال حاضر کار ما بدون ایراد و نقص است و کلیه پروانه‌های لازم را نیز دریافت کرده‌ایم.

 

مدیرعامل شرکت پروتئین گستر آرام در انتها، به بیان انتظارات خود از مسؤولین پرداخت و گفت: حمایت از ما به نفع استان و شهر کرمان است، چرا که هم‌اکنون حدود 70 مرغدار با ما همکاری می‌کنند و همه از عملکرد ما رضایت دارند، زیرا در بارگیری و قیمت‌گذاری مرغ و پرداخت وجه مرغداران مشکل نداریم و از نظر تأمین نهاده‌ها تا حد امکان کم نمی‌گذاریم و اجاره نمی‌دهیم گرفتار دلالان شوند.

 

حتی هنگامی‌که یک مرغداری با مشکل مواجه می‌شود با استفاده از اقلام مصرفی واحد مرغداری خود،‌کار آنان را راه می‌اندازیم؛ در تأمین جوجه یک‌روزه نیز به آنها کمک می‌کنیم. در پرداخت وجه نیز برخی از آنان نقدی و برخی مدت‌دار دریافت می‌کنند، درصورت نداشتن نقدینگی هم اجناس را به‌طور کامل در اختیارشان قرار می‌دهیم و پس از دریافت مرغ و حساب و کتاب چنانچه طلبکار باشند طلب آنان را پرداخت می‌کنیم.
(یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) ۱۰:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها