چهارشنبه / ۲۵ دی ۱۳۸۷ / ۱۳:۰۱
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۱۰۲۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سرانه مصرف سیب زمینی مردم ایران نصف مصرف جهانی است

مدیر کل سبزی و صیفی گفت: سرانه مصرف سیب زمینی 50 کیلوگرم است در حالیکه سرانه مصرف جهانی آن 100 کیلو گرم است

محمد مهدی بحرینی مدیر کل سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب افزود: سیب زمینی غذای دوم مردم جهان است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان غذای اول مصرف می شود. این محصول سرشار از مواد مورد نیاز بدن بوده و قابلیت جایگزینی با برنج را داراست.
وی ظرفیت و موقعیت تولید سیب زمینی در کشور را مناسب توصیف کرد و گفت: انتظار این است که رسانه های گروهی و متولیان سلامت کشور در ارتباط با خواص این محصول بیشتر اطلاع رسانی کنند. در ماههای اخیر اطلاع رسانی مناسبی در ارتباط با این محصول آغاز شده است. با اقدامات مناسب، بسیاری از اقشار جامعه ویتامینهای مورد نیاز خود را از غذای سالم تامین کرده و نیاز به مسایل درمانی کمتر خواهد شد.
بحرینی با اشاره به سطح زیر کشت سیب زمینی در اوایل انقلاب گفت: سطح زیر کشت این محصول از 115 هزار هکتار به 176 هزار هکتار در سال جاری ارتقا یافت که نشاندهنده پیشرفت 4/153 درصدی سطح زیر کشت دارد.
وی عملکرد تولید در سال جاری را دارای رشد 300 درصدی اعلام کرد و افزود: عملکرد تولید از 1 میلیون و 700 هزار تن به 5 میلیون و 70 هزار تن رسیده است. عملکرد در هکتار از حدود 14 تن در هکتار به 75/28 تن در هکتار رسیده است.
مدیر کل سبزی و صیفی علت موفقیت در تولید سیب زمینی و سایر محصولات را استفاده مناسب از بذرهای اصلاح شده و روشهای مناسب آبیاری بخصوص آبیاری نواری دانست و گفت: استفاده از ریز مغذی ها، کود بیولوژیکی، کود سبز و کودهای غیر شیمیایی تاثیر زیادی در تولید سبزی و صیفی دارد.
وی خاطر نشان کرد: مجموعه عوامل تحقیقی، ترویجی و اجرایی همچنین استقبال تولید کنندگان برای استفاده از دانش نوین را در دستیابی به تولید بیشتر موثر بوده اند.

از نظر تولید سبزی و صیفی رتبه های خوبی در جهان داریم

بحرینی با اعلام این مطلب افزود: با توجه به تنوع اقلیمی، ایران موقعیت مناسبی برای تولید سبزی و صیفی دارد.
وی گفت: در تولید هندوانه مقام دوم، خیار مقام سوم، گوجه فرنگی مقام چهارم و پنجم و در ارتباط با سایر محصولات مثل سیب زمینی و پیاز رتبه های خوبی در سطح جهان داریم.
مدیر کل سبزی و صیفی خاطر نشان کرد: در سال گذشته تولید محصولات سبزی و صیفی حدود 5/22 میلیون تن بود که نسب به سال قبل 10 درصد افزایش تولید را نشان می دهد.
وی میزان نیاز کشور را در مجموع 19 میلیون تن اعلام کرد و گفت: مازاد محصولات سبزی و صیفی به صورت فرآوری شده قابل صادرات به بسیاری از کشورهای جهان است.
بحرینی با اشاره به صادرات 200 هزار تن سیب زمینی به کشورهای همسایه افزود: در ارتباط با سیب زمینی اگر صنایع فرآوری دقت بیشتری در نوع محصول داشته باشند، ارزش افزوده بیشتری از صادرات نصیب کشور خواهد شد.
وی استانداردهای مناسب و حمایت بیشتر وزارت صنایع و بازرگانی را عامل موثری در صادرات بیشتر مواد غذایی دانست و گفت: به این ترتیب موسسات تولیدی محصولات بهتری را صادر خواهند کرد.

سیاستها وزارت جهاد کشاورزی بر تولید محصول سالم استوار است

مدیر کل سبزی و صیفی با اعلام این مطلب افزود: وزیر جهاد کشاورزی و معاونت تولیدات گیاهی بر تولید محصولات سالم تاکید دارند. روشهای غیر شیمیایی، ایجاد محدودیت برای استفاده از کود شیمیایی، ترویج استفاده از مواد زنده و مواد معدنی و آلی که کود حیوانی و غیره مهمترین اقدامات این وزارتخانه در تامین سلامت مواد غذایی است.
وی با اشاره به استفاده حداقلی از سموم شیمیایی برای مبارزه با آفات گفت: در برخی اقلام که آفات بیشتری داشته باشند با استفاده از کارتهای بیولوژیک زرد و آبی استفاده از سموم در مزارع و گلخانه ها کاهش یافت.
بحرینی عملکرد این کارتها را در گلخانه ها مناسب توصیف کرد و افزود: تولید محصولات سبز و یا ایجاد استاندارد سبز طی دستورالعملی به استانها ابلاغ شده است. سیاستهای تشویقی از طریق دولت برای تولید این محصولات در نظر گرفته شده است.
وی بر تولید سبزی و صیفی ارگانیک تاکید کرد و گفت: مقرر شد محصولات ارگانیک سبزی و صیفی در سازمان میادین میوه و تره بار سراسر کشور عرضه شود. طبیعی است این محصولات دارای قیمت بیشتر بوده و ارزش افزوده بیشتری نصیب صاحبان خود خواهند کرد.
مدیر کل سبزی و صیفی مسئولیت برخورد با زمینهای آلوده را با وزارت بهداشت دانست و افزود: در سال جاری جلسات و برنامه های خوبی در این زمینه انجام شده است. هیچ مزرعه جدیدی حق استفاده از آبهای آلوده را ندارد و در صورت مشاهده تخلف دستگاه قضایی و محیط زیست با موضوع برخورد خواهند کرد. وزارت جهاد کشاورزی نیز در صورت مشاهده تخلف خدمات مربوطه را به این زمینها ارایه نخواهد کرد.

تنظیم قیمت بازار به عهده وزارت بازرگانی است

بحرینی با اعلام این مطلب گفت: قیمتها تابع عرضه و تقاضاست. اما تفاوت قیمت در فصل های مختلف نگران کننده است.
وی افزود: سیستم حمل و نقل در قیمت محصولات بسیار موثر است. منطقه جیرفت به عنوان قطب تولید سبزی و صیفی فاقد سیستم حمل و نقل مناسب است. محصولات این منطقه توسط یک جاده دو بانده به مراکز مصرف حمل می شود. زمان زیاد حمل محصولات بر قیمت آنها تاثیر گذار است.
مدیر کل سبزی و صیفی خاطر نشان کرد: در صورت توجه به توسعه سیستم حمل و نقل بویژه خطوط آهن تا حد زیادی این مشکل رفع خواهد شد.
وی با اشاره به تدابیر بخش خصوصی برای بسته بندی مناسب خیار تولید جیرفت و صادرات آن گفت: این منطقه دارای کشت گلخانه ای است و محصولات آن در زمستان تا بهار به بازار عرضه می شود. باید جایگاه ویژه برای ترمینال، سردخانه و غیره برای آن در نظر گرفت تا محصولات به قیمت مناسب به بازار عرضه شود.
بحرینی با اشاره به تجهیزات مورد نیاز برای کشت گلخانه ای و استهلاک آنها افزود: این طبیعی است که محصولات گلخانه ای گرانتر از سایر محصولات به بازار عرضه شود.
وی با اشاره به حوادث قهری و طبیعی گفت: این عوامل درصد ریسک پذیری محصولات کشاورزی را افزایش می دهد. کشاورزان نقدینگی لازم برای بیمه محصولات خود را ندارند و برای بیمه کامل محصول باید پول بیشتری پرداخت کنند.
مدیر کل سبزی و صیفی گفت: در برخی موارد عوامل طبیعی باعث افت محصول و تغییر قیمت در یک منطقه می شود. ضرر و زیان باعث می شود کشاورزان در سال دیگر علاقه ای به تولید نداشته باشند که در نهایت به تولید کل کشور صدمه خواهد زد. در تولید سبزی و صیفی هزینه های زیادی برای تولید پرداخت می شود و گر در آمد معقول وجود نداشته باشد انگیزه تولید کاهش می یابد.

واردات و صادرات غیر رسمی از مرزها به مفهوم وابستگی نیست

بحرینی با اعلام این مطلب گفت: محصولات کشور ما نسبت به کشورهای همسایه تاثیرپذیر است. ممکن است گوجه فرنگی در فصلی به صورت محدود از ترکیه و پاکستان وارد کشور شود.
وی ایران را جزو 5 کشور برتر تولیدکننده گوجه فرنگی دانست و گفت: مقادیر زیادی از این محصول به صورت تازه و فرآوری شده به کشورهای خاورمیانه صادر می شود. بیش از 140 کارخانه رب گوجه در کشور فعال است.
وی میزان تولید محصول گوجه فرنگی در سال زراعی جاری را 5 میلیون و 300 هزار تن اعلام کرد و گفت: تولید این محصول نسبت به سال زراعی قبل 6-5 درصد نسبت به سال زراعی قبل افزایش داشته است. ایران جزو معدود کشورهایی است که در خارج از فصل تولید زیادی دارد. میزان تولید گوجه فرنگی خارج از فصل 1 میلیون و 800 هزار تن است که بیشتر در استانهای جنوبی شکل می گیرد. این میزان تولید منهای برداشت از گلخانه هاست.
بحرینی میزان برداشت گلخانه ای را حدود 5-4 هزار تن دانست و افزود: کشت گلخانه ای در حال گسترش است و در آینده به طور قطع آمارهای بهتری بدست خواهد آمد.
وی با اشاره به اقدامات مناسب وزارت بهداشت در زمینه فعال سازی بانوان برای تولید محصولات سبزی و صیفی بسته بندی شده اظهار امیدواری کرد: با نظارت بیشتر تعداد این واحدها افزایش یابد.

(چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۷) ۱۳:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها