شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۸۷ / ۱۰:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۰۰۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
قائم‌مقام مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی

تولید زعفران در سال جاری افت قابل توجهی داشته است

قائم‌مقام مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: 90 درصد زعفرانکاران از رفتارهای زعفران به لحاظ بعد کارشناسی بی‌اطلاعند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرتضی اسدی‌فر در میزگرد "زعفران، توسعه و موانع صادرات" تصریح کرد: به دلیل اینکه پیاز زعفران در اعماق زمین است و در فصل زمستان برگ‌های این محصول سبز است، شاید کسی فکر نمی‌کرد که زعفران از سرمای بی‌سابقه سال گذشته آسیب ببیند.

وی با بیان اینکه پیاز زعفران در فصل زمستان رشد و به ساخت غده می‌پردازد، اظهار کرد: پس از بررسی‌های انجام شده در خردادماه پی‌بردیم که تولید زعفران در سال جاری بسیار پایین باشد، چراکه پیاز زعفران به دلیل سرمای سال گذشته رشدی نکرده بود.

اسدی‌فر عنوان کرد: در اکثر شهرستان‌های استان، حتی در اراضی مستعد این شهرستان‌ها زعفران دچار کاهش تولید شده است و تنها کسانی که در زمستان سال گذشته مزارع زعفرانشان را محلول پاشی کرده بودند، تولید زعفرانشان افت نکرده بود. سال گذشته سرما همه را غافلگیر کرد‌، چراکه زمانی برای جبران رشد پیاز زعفران در سال گذشته وجود نداشت.

ـ مزارع زعفران در زمستان سال گذشته رها شده بودند

قائم‌مقام مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: 90 درصد زعفرانکاران از رفتارهای زعفران به لحاظ بعد کارشناسی بی‌اطلاعند، به طوری که مزارع زعفرانشان را در زمستان سال گذشته رها کرده بودند.

اسدی‌فر یاد‌آور شد: چون در پایان فصل برداشت زعفران هستیم، هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت به زعفرانکاران استان نداریم.

وی با اشاره به اینکه تولید زعفران در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: تولید زعفران در سال جاری افت قابل توجهی داشته است و درصدی هم برای این کاهش نمی‌توان گذاشت.

اسدی‌فر افزود: در خراسان رضوی 45 هزار هکتار زعفرانکاری وجود دارد، که در تابستان سال جاری عده زیادی در استان نیز علاقمند به کشت زعفران با پیازهای کوچک شده‌اند که این خود به لحاظ کارشناسی خطر دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از استان‌های دیگر پیاز زعفران استان را کیلویی 700 تا هزار تومان از زعفرانکاران خراسان رضوی برای کشت خریداری کرده‌اند، تصریح کرد: بحث‌های اقتصادی مرز نمی‌شناسد و وقتی که قرار باشد کالایی با قیمت خوب بفروشد، آذربایجانی و یزدی و همدانی و زنجانی و... وارد میدان رقابت کشت زعفران می‌شود.

قائم‌مقام مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در این رقابت سنگین کشاورزان زعفرانکار جنوب خراسان به دلیل خشکسالی شاهد بلایای طبیعی در این محصول هستند، به‌طوری که امروزه شاهد کوچ زعفران از جنوب خراسان به شهرهایی نظیر قوچان و بجنورد هستیم.

وی عنوان کرد: ناگزیریم بپذیریم که زعفران در همه جای کشور کشت می‌شود و حتی سایر استان‌های دیگر نیز مدعی هستند که کیفیت زعفران تولید شده در استان‌هایشان از خراسان بالاتر است.

ـ تمام مزارع زعفران استان در بهمن و اسفند محلول‌پاشی می‌شود

اسدی‌فر از آماده شدن طرحی برای محلول‌پاشی مزارع زعفران استان در بهمن و اسفند ماه سال جاری با یک سری ریزمغذی‌ها خبر داد و اظهار کرد: این طرح با مشارکت کشاورزان انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا ثابت شده است که عنصر ازت به باروری و تولید محصول کمک می‌کند و عناصر دیگری همانند پتاس و فسفات در باروری و تولید زعفران موثر نیست.

قائم‌مقام مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: یک میلیارد و 125 میلیون تومان برای محلول‌پاشی مزارع زعفران استان درخواست شده است.

وی عنوان کرد: زعفران گیاهی ملی و مختص خراسان با اشتغال‌زایی بالا در استان است، به‌طوری که اگر در دهه 70 انگشت اتهام به آلودگی زعفران بود، امروزه آنقدر حوزه این محصول گسترده شده است که جهاد کشاورزی دیگر در بحث‌های صادرات و بسته‌بندی زعفران فعالیتی انجام نمی‌دهد.

وی در ادامه گفت: در این مقطع حساس برای زعفران کشور همه باید برنامه‌هایی برای بهبود تولید زعفران ارائه کنند، چراکه اگر تولید زعفران نباشد، صادرات و کسب و کاری هم وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این برهه از زمان باید روی بحث تولید زعفران تمرکز کنیم تا بتوانیم با یک راهکار مثبت از این وضعیت بحرانی تولید زعفران خارج شویم.

ـ اجرای الگوی کشت مشکل قانونی دارد

وی عنوان کرد: از فردای انقلاب این بحث در وزارت جهاد کشاورزی مطرح بود که الگوی کشت در کشور منطقه‌بندی شود، ولی این در حالی است که اجرای الگوی کشت در کشور از نظر قانونی دچار مشکل است.

وی با اشاره به اینکه مجلس باید قانونی را تصویب کند که کشت محصولات کشاورزی براساس نیازهای آب و هوایی هر منطقه باشد، خاطرنشان کرد: سیاست کشت محصولات کشاورزی برای کشاورزان تابع بازار است و تابع سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی نیست.

ـ تشکیل ستاد ملی زعفران برای افت قیمت این محصول بود

قائم‌مقام مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره عدم تشکیل ستاد ملی و استانی زعفران اظهار کرد: در حال حاضر زعفرانی وجود ندارد که برای آن ستادی تشکیل دهیم.

اسدی‌فر با بیان اینکه 5 سال قیمت زعفران بر روی 200 هزار تومان ثابت مانده بود، تصریح کرد: تشکیل ستاد ملی زعفران برای افت قیمت این محصول بود.

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم ستادی برای زعفران تشکیل شود بهتر است این ستاد در استان تشکیل شود، چراکه مسوولان استان به موضوع زعفران آشنایی بهتری دارند.

اسدی‌فر درباره ورود سازمان تعاون روستایی به عرصه خرید زعفران، افزود: پس از آنکه قیمت زعفران کاهش یافت، مجلس تحت تاثیر فشارهای نمایندگان مناطق زعفران خیز خرید توافقی زعفران را برای وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کردند.

وی در ادامه عنوان کرد: پس از آنکه سازمان تعاون روستایی زعفران را از کشاورزان خریداری کرد و برای صادرات این محصول از بخش خصوصی درخواست همکاری کرد ولی این بخش به دلیل اینکه سازمان تعاون روستایی به زمین بخورد، با این سازمان در خصوص صادرات زعفران هیچ گونه همکاری را انجام نداد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که پیاز زعفران همانند پیاز گل لاله در هلند سورت و بسته‌بندی شود، بیان کرد: سورت و بسته بندی پیاز زعفران توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

(شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۷) ۱۰:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها