سهم ۹۰ درصدی بسته‌بندی در ایجاد ارزش افزوده

سهم ۹۰ درصدی بسته‌بندی در ایجاد ارزش افزوده
در مراسم جشنواره و مسابقه طراحی بسته‌بندی که با حضور برخی از مسوولان و فعالان صنعت بسته‌بندی و صنایع غذایی برگزار شد از برگزیدگان آن تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که بسته‌بندی و صادرات ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، گفت: درمیان برگزیدگان این جشنواره، افراد و شرکت‌هایی حضور دارند که جزو برگزیدگان جشنواره ملی صادرات نیز بوده‌اند.

حمید صافدل، با تاکید بر این‌که در یک دهه اخیر بسته‌بندی مورد توجه بازارهای مختلف قرار گرفته، افزود: کالاها براساس طراحی در بسته‌بندی می‌توانند بخشی از بازارها را به خود اختصاص دهند.

 

رمز ماندگاری کالا در بازار

به گفته وی، بسته‌بندی مناسب می‌تواند باعث ماندگاری یک کالا در بازار یا خروج آن از گردونه رقابت با سایر کالاها شود.

او تصریح کرد: اگرچه ۱۰ درصد از قیمت تمام شده کالا مربوط به بسته‌بندی است، اما همین بسته‌‌بندی سهم ۹۰درصدی در ایجاد ارزش‌افزوده کالاهای صادراتی به خود اختصاص می‌دهد. بسته‌بندی چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ طراحی می‌تواند موردتوجه شرکت‌ها و برندهای مختلف قرار گیرد، چراکه بسته‌بندی و برند در کنار یکدیگر باعث هویت‌بخشی به کالاها می‌شود.

وی معتقد است، هیچ احساسی  خوشایندتر از این نیست که یک کالای ایرانی با کیفیت و بسته‌بندی مطلوب در قفسه فروشگاه‌های کشورهای خارجی دیده شود. هرچند خلاف این امر هم صادق است.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که این سازمان به دنبال برقراری ارتباط میان هویت کالا با ظاهر کالاست، گفت: در یک دهه اخیر سازمان توسعه تجارت فعالیت‌های بسیاری در پیشرفت و توسعه صنعت بسته‌بندی داشته و سعی کرده در حوزه‌های ترویجی و آموزشی حضور سازنده و مثبتی داشته باشد.

وی ایجاد و راهبری نمایشگاه دائمی بسته‌بندی، ایجاد مرکز مشاوره بسته‌بندی، برگزاری کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی بسته‌بندی و ایجاد تعامل با سازمان‌های فعال در بسته‌بندی همچنین تعامل با دانشگاه‌ها و چاپ کتب و نشریات در موضوع بسته‌بندی را از اقدامات سازمان توسعه تجارت در حوزه بسته‌بندی بیان کرد. بنابراین اولین گام در بسته‌بندی را باید به‌صورت ساختاری و سازمان یافته در یک نهاد متشکل ایجاد کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به این‌که صنعت بسته‌بندی، صنعتی پویا به شمار می‌رود، بسته‌بندی بسته به عوامل مختلف می‌تواند متنوع شود. به‌طوری‌که می‌توان یک کالای خاص را با توجه به بازار و زمان عرضه از بسته‌بندی‌ها عرضه کرد. از همین رو باید در انتظار طراحی‌های جدیدی باشیم تا تنوع در این صنعت افزایش یابد.

صافدل با اشاره به این‌که موضوع دیگری که در این صنعت اهمیت دارد، بحث برنامه‌ریزی برای توسعه بسته‌بندی‌های بهداشتی است. تاکید کرد: مدیریت واحد بسته‌بندی باید ترکیبی از این مقوله‌ها را درکنار یکدیگر داشته باشد.

به گفته وی، ممکن است واحدهای تخصصی در زمینه‌های بسته‌بندی وجود داشته باشد که به دلایل مختلف بی‌نام و نشان ‌مانده باشند و نیازمند ایجاد مراکز مشاوره‌هایی برای آنها هستیم.

 

ظرفیت بالای صنایع غذایی

دبیر انجمن کانون صنایع غذایی ایران نیز  در این  مراسم گفت: جشنواره‌ای که شاهد برگزاری آن هستیم، شاید یکی از جشنواره‌های خاصی باشد که مقدمات اجرای آن بیش از ۱۸ماه طول کشیده است.ابوالحسن خلیلی افزود: صنعت غذا با آمار و ارقامی که به خود اختصاص داده، به حق است که اولین سری از اقدامات و جشنواره‌هایی که سازمان توسعه و تجارت در دست اجرا دارد به خود اختصاص دهد. وی تصریح کرد: صنایع غذایی با صادرات ۱/۷ میلیارد دلاری در سال ۹۰ و نیز ارزش افزوده‌ای‌که دارد و شمار صنایعی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، نشان‌دهنده ظرفیت بالای صنایع غذایی در بخش صادرات است.

 

اهداف جشنواره

وی هدف از برگزاری چنین جشنواره‌هایی را پایین آوردن‌ میزان خام‌فروشی و بالا بردن ارزش افزوده دانست و افزود: سال گذشته نزدیک پنج میلیارد دلار محصولات کشاورزی از ایران صادر شد، او تاکید کرد: هر چقدر رقم ۱/۷ میلیارد دلاری افزایش یابد، به تبع آن پنج میلیارد دلار خام‌فروشی کاهش می‌یابد.وی شناسایی ظرفیت‌های موجود، توسعه و ترویج دانش بسته‌بندی و برقراری ارتباط میان صنایع فعال در حوزه‌های غذایی را از دیگر اهداف جشنواره مذکور اعلام کرد.

به گفته وی، پس از برگزیدن هیات انتخاب و مشخص شدن خط‌مشی جشنواره، نمونه‌ها به دو صورت فراخوان عمومی برای جذب طرح‌های جدید و جمع‌آوری آثار و محصولات موجود در بازار انتخاب شدند.

خلیلی با اشاره به این‌که در انتخاب هیات داوران سعی شد تا نگاه‌های متفاوت به بسته‌بندی تجمیع شود، تصریح کرد: همه محصولات چه در داخل و چه در خارج مورد بررسی قرار گرفت و سعی شد به بسته‌بندی پنج محصول پسته، زعفران، خرما، عسل و گیاهان دارویی پرداخته شود.  وی با تاکید بر این‌که این محصولات مزیت‌های رقابتی ایران در بازارهای بین‌المللی است، گفت: المان‌های زیادی برای انتخاب آثار درنظر گرفته شد که نوآوری، طراحی، نوع نگهداری و نیز حفظ محیط زیست نمونه‌هایی از آن است.

وی همچنین با تاکید بر این که تلاش شد این جشنواره‌بین صنایع غذایی و شرکت‌های طراحی و بسته‌بندی شناسانده شود، تصریح کرد: یک‌هزار و ۳۲ نمونه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۴۵۰ اثر به بخش مسابقه راه یافتند. از این تعداد ۵۰ اثر به مرحله نهایی رسیده و مقرر شد از میان آنها به ۱۰ اثر موجود در بازار و هشت اثر طراحی شده در جشنواره جوایزی اهدا شود.

دبیر انجمن کانون صنایع غذایی ایران تصریح کرد: شاید از نگاه بسیاری از بخش‌های تولیدی بررسی چنین جشنواره‌هایی در شرایط کنونی چندان مناسب نباشد، اما برای ثبات و پایداری در صادرات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر نیازمند برگزاری چنین جشنواره‌هایی هستیم.

 

صادرات غیرنفتی راه توسعه است

رحمان پورقربان، دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی نیز در ادامه مراسم با تاکید بر استمرار در برگزاری جشنواره‌هایی مانند مسابقه طراحی بسته‌بندی، گفت: صادرکنندگان جویای بسته‌بندی نوین می‌توانند با مراجعه به این‌گونه نمایشگاه‌ها، بسته‌‌بندی‌های موردنظر را انتخاب و به بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به این‌که کشور ما برای توسعه اقتصادی فقط به صادرات غیرنفتی احتیاج دارد و امکانپذیر است، تصریح کرد: بی‌شک بخش دولتی ارزش ویژه‌ای برای صادرات کشور قائل هستند و سازمان توسعه تجارت نکات مهم بسیاری را در این زمینه در دستورکار خود قرار داده است.

پورقربان تاکید کرد: برای توسعه صادرات الزاماتی وجود دارد که یکی از آنها بسته‌بندی و عرضه آن در بازارهای جهانی است.

دبیرکل انجمن صادرکنندگان صنعتی، معدنی و خدمات مهندسی معتقد است، ارائه طرح‌های جدید برای بسته‌بندی باید استمرار پیدا کند تا صادر‌کنندگانی که قصد ورود به بازار‌های جهانی را دارند به جای استفاده و کپی از طرح‌های خارجی از طراحان جوان ایرانی استفاده کنند.

همچنین هادی غنیمی‌فرد، رئیس خانه صنعت و معدن ایران نیز در ادامه این آئین گفت: طراحانی که برای بسته‌بندی محصول خاص می‌خواهند طرحی ارائه کنند باید ابتدا آن محصول را بشناسند.

وی افزود: تبلور نمادهای ملی در بسته‌بندی‌ها احساس غرور ایجاد می‌کند و ایرانی بودن محصولات را بیشتر نشان می‌دهد. در پایان این نشست از ۱۰ طرح در بخش نمونه‌های بازار و نیز هشت  ایده برتر تقدیر به عمل آمد.

۲۳ مهر ۱۳۹۱ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۱,۳۴۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید